Kampeeravonturen

Zomervakantie in het Müllerthal

Onze zomervakantie van 2022 speelde zich af in Luxemburg, we verbleven een weekje in wat ook wel ‘Klein Zwitserland’ genoemd wordt. Het dorpje Consdorf werd voor eventjes ons thuis en bleek een prachtige uitvalsbasis te zijn voor vele prachtige wandelingen door het Müllerthal. Het duurde niet lang of ik was verliefd op de omgeving. Het Müllerthal heeft mijn hart gestolen en ik heb met mijzelf de afspraak gemaakt dat ik er terug kom om die befaamde Müllerthal trail te lopen. Tijdens onze vakantie kregen we spectaculaire voorproefjes die naar meer smaakten. Wil je ook wat proeven van ‘Klein Zwitserland’, lees dan snel verder.

Camping La Pinede

Voor het eerst namen we geen tent mee op onze zomervakantie. De auto was te klein omdat we een derde reisgenoot mee hadden: Maeve! Het werd onze allereerste vakantie in het buitenland met hond en om het voor iedereen een relaxte trip te maken besloten we een huisje te huren en de tent thuis te laten. We vonden een mooi huisje op camping La Pinede in het dorpje Consdorf waar Maeve ook welkom was. De huisjes zijn spiksplinternieuw, de eigenaar van de camping wist ons te vertellen dat ze in maart 2022 waren opgeleverd. Wij zaten in de Loggia2, een klein maar fijn huisje voorzien van vele gemakken. We hadden een eigen douche en toilet, uiteraard een keuken met koelkast én vriezer (hallo ijsjes!) en zelfs een tv die ietwat raar geplaatst was boven het keukenblok maar er was een tv. (Waar we eigenlijk geen gebruik gemaakt van hebben omdat natuurlijk alles in het Duits was.) Ook de camping zelf was van vele gemakken voorzien, zo was er een dagelijkse broodjesservice (met ook lokale lekkernijen, wij hebben alles geprobeerd zoals je begrijpt), WiFi op de gehele camping, vele sportfaciliteiten (waar we geen gebruik van hebben gemaakt, de vele trappen tijdens de wandelingen waren sportief genoeg) én een eigen brasserie! Door personeelsgebrek was de brasserie de eerste helft van de week gesloten maar op woensdag konden wij gelukkig alweer genieten van een koud biertje op een terras.

Wandelwalhalla

Al bij de receptie werd ons duidelijk dat we ons echt in een wandelwalhalla bevonden. Dit wist ik uiteraard natuurlijk al wel, maar dat we zoveel wandelroutes vanaf de camping konden starten was een leuke ontdekking. Ik kreeg een routegidsje mee voor een wandeling van 9 kilometer welke als ‘zwaar’ omschreven werd, maar de receptioniste had er vertrouwen in dat wij jonge vrouwen dit wel aan moesten kunnen. Toch besloot ik deze wandeling meteen aan het begin van onze vakantie te plannen, zodat we nog fris en fruitig waren. Want ik wist, er gingen nog genoeg wandelingen volgen. Onze hele vakantie bestond eigenlijk maar uit twee dingen; wandelen en eten. Elke ochtend haalden we onze broodjes op bij de receptie, ontbeten op de veranda in de zon, vertrokken voor een wandeling, spendeerden de rest van de middag bij het huisje met een boek en/of spelletjes, maakten avondeten en keken s’avonds op bed nog een aflevering Law&Order en zo elke dag praktisch weer. Het leven was eventjes heel simpel en heel fijn. In tegenstelling tot de wandelroutes af en toe, die waren niet altijd even simpel maar eigenlijk wel altijd fijn.

C1-B5-W6-Auto pédestre trail Consdorf- Mullerthal trail

De letters en cijfers vliegen je om de oren in het Müllerthal, hier geen gekleurde routepaaltjes maar een letter met een getal erachter. Of een blauw vlaggetje of de befaamde rode M op een witte achtergrond. We kwamen ze allemaal tegen en hebben er een heleboel gevolgd. Online vindt je een goede overzichtelijke website met letterlijk alle wandelroutes die je in de Mullerthal regio kan vinden: https://www.mullerthal.lu/nl/ontdekken/wandelen Je kunt de GPS bestanden (gratis) downloaden, maar de markering is uitstekend en je komt geregeld wegwijzers tegen met afstanden tot het volgende hoogtepunt of dorp. Verdwalen is eigenlijk onmogelijk. Ik bedenk mij nu dat dit ook de eerste zomervakantie was waarin we gewoon een keer niet verdwaalde op een wandelroute! Houzee!

Echt alle wandelroutes die we liepen waren prachtig. Als ik over elke route een afzonderlijke blog moest schrijven zou er veel hetzelfde in komen te staan. Prachtige wandelpaden, imponerende rotsformaties, verkoelende waterpartijen en ga zo maar door. Daarom hieronder een klein overzicht van de wandelroutes die we liepen met enkele bijzonderheden maar vooral lekker veel foto’s.

C1

Kort maar krachtig, deze wandelroute C1 van nog geen 2 kilometer loopt rondom de camping en door het dorpje Consdorf. Het is een mooie manier om kennis te maken met je directe omgeving. Wij liepen deze wandelroute dan ook op de dag van aankomst. De route start vanaf de camping, nabij de receptie en duikt meteen het bos in met zijn schitterende rotsformaties en uitdagende wandelpaden. Voor je het weet wandel je alweer terug naar het dorpje Consdorf en loop je langs DE highlights van het dorp (lees dit met een sarcastische ondertoon): het zogenaamde Portugese cafeetje, de bakker, het onbekende nieuwe restaurant en DE pizzeria van Consdorf (haal hier sowieso een pizza tijdens je vakantie, je wordt niet teleurgesteld). De C1 wandelroute is geen hele spannende wandelroute maar wel een leuk ‘blokje om’ na het eten.

Auto pédestre trail Consdorf ~9km

Zoals gezegd begonnen we met de ‘zware’ wandelroute van 9 kilometer. Dit was de Auto pédestre trail Consdorf. Het idee hierachter is is dat je de auto op een makkelijk bereikbare parkeerplaats zet en te voet een mooie rondwandeling maakt om vervolgens weer uit te komen bij de auto. Wij hadden de luxe dat we deze wandelroute zo vanaf de camping konden starten. Meteen maakten we kennis met de wandelpaden in het Müllerthal. Eenmaal de camping af wachtte ons de eerste afdaling over smalle keien en alleen grote rotsen aan weerszijden als leuning. Met knikkende knieën daalde ik af, want met de rugzak op en Maeve aan de hand was dit toch best wel spannend te noemen. Chris nam uiteindelijk Maeve over zodat ik beide handen vrij had om als een oud omaatje af te dalen. Ik hield mijzelf voor dat het wennen was en dat ik aan het einde van de vakantie als een ware berggeit de wandelpaden trotseerde. Zou het waar zijn?

Deze wandelroute was echt prachtig, je komt langs zoveel highlights van de regio. Verschillende beroemde rotsformaties met namen als ‘Goldfralee’ ‘Rammelee’ en ‘Schelmelee’, HET dorpje Müllerthal en DE waterval van Luxemburg: de Schiessentümpel. Het was een geweldige wandelroute om kennis te maken met de regio én met de Müllerthal trail want je loopt een gigantisch stuk gelijk op met deze LAW. En over dat ‘difficulty level’ ‘zwaar’. We deden over deze 9 kilometer bijna 5 uur, wat betekent dat we nog geen 2 kilometer per uur liepen. Maar dat kwam vooral omdat we om de haverklap stil stonden om foto’s te maken en te genieten van het uitzicht. Een goede conditie voor deze wandelroute is zeker wel aan te raden maar je hoeft geen professionele bergbeklimmer te zijn om plezier te hebben op deze route.

Müllerthal trail 2 highlights

Wandelpaden waarbij je een zaklamp nodig bent, rotsspleten waar je maar net tussendoor past en magische namen op de kaart als de Rittergang en de Kohlscheuer. Ik besloot zelf een wandelroute te ontwerpen in Komoot om deze highlights van de Müllerthal trail etappe 2 mee te maken. Het werd een rondje van krap aan 5 kilometer maar met zoveel highlights dat we weer gerust 3 uur onderweg waren. Met z’n drieën gingen we door de Rittergang met de zaklamp app aan. Het paste maar net en het leerde mij dat ik de Müllerthal trail niet met backpack en tent wil gaan lopen. Dat gaat gewoonweg niet passen. Alleen verkende ik de Kohlscheuer en zwaaide vanaf het uitzichtpunt naar Chris en Maeve. Zij waren op salamander jacht want er zaten er meer dan genoeg in de heldere poeltjes. Via het brede wandelpad liepen we terug naar de camping met een grote glimlach op ons gezicht.

W6

Luxemburg schijnt net zo groot te zijn als de provincie Drenthe, dus is een tripje naar een ander dorp in de Müllerthal regio zo gemaakt. Dit keer had Chris de wandelroute uitgezocht en zo reden we in nog geen 10 minuten naar het dorpje Müllerthal en startten bij de Heringer Millen aan de lokale wandelroute W6. Meteen kwamen we langs een oude bekende, de Schiessentümpel, maar dit keer was het er rustig en namen we dan ook uitgebreid de tijd voor foto’s en selfie’s. Al snel kwamen we op nieuwe wandelpaden terecht en klommen we naar boven en wandelden we tussen de golfbanen en akkerlanden, dwars door weidse weilanden om via de bossen weer af te dalen naar het startpunt.

B5

Op onze laatste dag besloten we naar Berdorf te rijden en daar de B5 te lopen. Een iets andere wandelroute dan we eerder maakten, deze route ging namelijk eerst door het dorp en langs open velden voordat we terug de bossen indoken. Het was op deze wandelroute dat we echt door het nauwste wandelpad gingen waar we ooit door gelopen hadden. In het labyrint met de mysterieuze naam Werschrummschlëff propten we ons tussen rotsspleten en liepen we weer door een donkere tunnel. De Priedegtstull hebben we niet beklommen, daar hadden we gewoonweg de energie niet meer voor. Op het einde wachtte ons nog een mooie verrassing, namelijk een metalen hangbrug door een kloof. Maeve vond het maar al te spannend maar liep uiteindelijk toch zelfstandig over de brug. Bij het vrijetijdscentrum Martbusch hebben we de wandelroute en vakantie heerlijk afgesloten met een verfrissend alcoholvrij biertje en een gigantische burger met friet.

7 gedachten over “Zomervakantie in het Müllerthal”

1. Als echte Luxemburg fanaten is dit verhaal een feest van herkenning. Bijna alle routes hebben we in de loop der jaren wel gelopen. Helaas is mijn vrouw nu slecht ter been en kunnen we slechts nog genieten van de foto’s. Wij zaten altijd in Auberge Rustique in Beaufort. Leuke tip voor een volgend bezoek aan Luxemburg: in Beaufort heb je een schitterende kasteel ruïne. Zeer interessant om te bezoeken maar vanaf het kasteel gaat een schitterende route door een adembenemende kloof met bruggetjes zigzaggend over een stromend beekje.. Elk jaar als we daar aankwamen begonnen we met die route. Bedankt voor het mooie verhaal en veel plezier bij een volgend bezoek aan Luxemburg.

1. Beaufort stond ook nog op ons lijstje maar hebben we helaas niet gehaald. Hij blijft er mooi op staan. Wat lijkt het mij geweldig om net zoals jullie bijna alle routes in het Müllerthal te lopen zeg. Wie weet. Dankjewel voor je leuke reactie!

2. Wat een mooi verhaal en mooie foto’s over het mooie Klein Zwitserland omgeving Consdorf. Ik en mijn vrouw en onze hond Kaily hebben een vaste plaats op camping La Pinede en herkennen alles van wat je hebben geschreven. Wij komen er al vele jaren en nooit verveeld het ons. Het blijft mooi ook al heb je de route al 50x gelopen. Kom maar weer eens vlug terug, er zijn nog veel meer mooie wandelroutes. Oja, het openbaar vervoer is gratis in Luxemburg, bus én trein.

1. Wat heerlijk dat jullie er een vaste plek hebben! Ik kan mij voorstellen dat de omgeving nooit verveeld, ik heb ook zeker plannen om terug te komen. Ik wil de Mullerthal trail gaan lopen, misschien al wel volgend jaar. Nu alleen nog even thuis oefenen, haha.

3. Maak je plannen werkelijkheid! De Mullerthal trail kan ook in gedeelten zoals ik heb begrepen van wandelaars. De trail zou bestaan uit 3 lussen. Doe je verhaal maar eens mondeling wanneer je op camping La Pinede bent… Plaats 029…. Achteraan nabij het kleine sanitairgebouw…. de koffie staat niet klaar maar wordt vers gezet… Brabantse gastvrijheid in Luxemburg 🙂